Kalmar kommun måste genomföra offentliga upphandlingar och följa Lagen om offentlig upphandling (LOU). Genom att göra det bidrar vi bland annat till att motverka korruption och främja konkurrens.
Det gör vi genom att objektivt utvärdera anbuden och tilldela anbudet till den för oss mest lämpliga leverantören, utan påverkan av personliga relationer och/eller värderingar.
Genom att genomföra upphandlingar kan vi även använda vår storlek och därigenom pressa priserna samt maximera kommunens skattemedel.
Det finns tre lagar vid offentlig upphandling:
I dessa frågor och svar berör vi enbart den vanligaste av dem, nämligen LOU.
Kalmar kommunkoncern använder upphandlingsverktyget
Mercell Tendsign.
På mercell. com kan leverantörer kostnadsfritt registera sig för att lämna anbud och ta del av aktuella upphandlingar.mercell.com Annonserade upphandlingar
Upphandlingsenheten ansvarar för kommunkoncernens övergripande aktuella avtal. För att få mer information om dessa kontakta upphandlingsenheten.
Ja, alla får ställa frågor under anbudstiden men endast under en i upphandlingen angiven tidsperiod.
Frågorna ska ställas i upphandlingsverktyget Mercell Tendsign. Frågorna besvaras och ställda fråga med svar presenteras anonymt i Mercell Tendsign.
Direktupphandlingsgräns kan variera och övriga tröskelvärden justeras vartannat år. Se aktuella värden på Upphandlingsmyndigheten via nedan länk: Regler tröskelvärden och direktupphandlingsgränser
Ja, Kalmar kommun har en upphandlingspolicy. Se nedan.Upphandlingspolicyn för hållbar upphandling inom Kalmar kommun Pdf, 97.2 kB.
Enligt upphandlingslagstiftningen gäller principerna om likabehandling och icke-diskriminering. Det innebär bland annat att lokala leverantörer inte får ges företräde.
Kalmar kommunkoncern har ambitionen att underlätta för lokala småföretag, där så är möjligt. Kommunkoncernen försöker utforma upphandlingarna på ett sätt som gör att fler mindre leverantörer kan lämna anbud
Upphandlingslagarna styr vilka tilldelningsgrunder som får användas och det finns tre olika tilldelningsgrunder för att utse det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet.
Tilldelning baserat på:
Valet av tilldelningsgrund anges i respektive upphandling
Principerna är följande:
Principen om icke-diskriminering innebär ett förbud mot att diskriminera leverantörer på grund av deras nationalitet (till exempel medborgarskap, etablerings- eller verksamhetsland).
Kommunkoncernen får inte ställa krav som bara svenska företag känner till eller kan klara av att uppfylla. Det gäller även när kommunkoncernen inte förväntar sig att några utländska leverantörer ska lämna anbud.
Anbudssökande och anbudsgivare från andra orter ska behandlas på samma sätt som företag från den egna kommunen.
Principen om likabehandling innebär att alla leverantörer ska ges samma förutsättningar. Alla leverantörer måste till exempel få tillgång till samma information samtidigt, så att ingen leverantör får ett övertag. En upphandlare får exempelvis inte acceptera ett anbud som lämnats in för sent eftersom samma regler och tidsfrister ska gälla alla.
Proportionalitetsprincipen innebär att kraven och villkoren i upphandlingen ska stå i rimlig proportion till det som upphandlas. De åtgärder som kommunkoncernen genomför får inte gå utöver vad som är nödvändigt för den aktuella upphandlingen.
Principen om öppenhet (transparens) innebär att upphandlingar ska präglas av öppenhet och förutsägbarhet. Upphandlingarna ska vara offentliga och upphandlingsdokumenten ska vara förutsägbara, det vill säga klart och tydligt formulerade och innehålla samtliga krav som ställs.
Principen om ömsesidigt erkännande innebär att intyg och certifikat som har utfärdats av en medlemsstats myndigheter ska gälla också i övriga EU- och EES-länder.
LOU 13 kapitlet handlar om uteslutning av leverantörer, med paragraferna:
1§:
Omständigheter som ska medföra uteslutning av leverantör, det vill säga om leverantören är dömd för brott som innefattar till exempel bestickning, bedrägeri, penningtvätt, organiserad brottslighet.
2§:
Omständigheter som ska medföra uteslutning av leverantör till exempel om leverantören inte betalat skatter eller sociala försäkringsavgifter.
3§:
Omständigheter som får medföra uteslutning av leverantör, till exempel om leverantören är i konkurs eller likvidation, gjort sig skyldig till allvarligt fel i yrkesutövningen, inte betalat in socialförsäkringsavgifter eller skatt.
Alla anbudsgivare som har deltagit i upphandlingen och anser sig lidit skada eller komma att lida skada har rätt att till förvaltningsrätten begära att upphandlande myndighet vidtar rättelse eller att hela upphandlingen görs om.
Överprövning till förvaltningsrätten måste inkomma innan upphandlingen avslutats och avtal slutits
Har du fler frågor kan du alltid kontakta upphandlingsenheten via
upphandling@kalmar.se
Här får du reda på vilka varor och tjänster vi upphandlar just nu
Om hur vi genomför upphandlingar av varor och tjänster och vilka lagar och regler som gäller