Uppdraget innebär att utförare ska utföra både serviceinsatser, personlig omvårdnad och delegerade hälso- och sjukvårdsinsatser.
Utförare som endast erbjuder att utföra serviceinsatser som till exempel städ, tvätt och hemhandling kan inte bli utförare i kommunens valfrihetssystem.
Kommunens kravspecifikation på utförare finns i förfrågningsunderlaget där ansökningsblankett och samtliga bilagor som reglerar uppdraget finns. Länkar till dessa finns längst ner på sidan, i blankettmappen.
Alla sökande som uppfyller kommunens krav blir godkända. Ersättningen är ett fast timpris som bestäms och utbetalas av kommunen. Efter att godkännande lämnats tecknar kommunen och utförare ett avtal och utföraren är därefter valbar för omsorgstagaren.
Personer med beviljad hemtjänst kan själva välja vem som ska hjälpa dem i hemmet, det kan vara kommunens hemtjänst eller dig som privat utförare. Oavsett vem omsorgstagaren väljer är kostnaden för hemtjänsten densamma. Avgiften betalas till kommunen.
Samtliga privata företag som arbetar med hemtjänst i Kalmar är godkända utförare av kommunen.
Valfrihet i hemtjänsten omfattar även de omsorgstagare som har biståndsbeslut på hemtjänst sedan tidigare. Om en omsorgstagare vill byta utförare från kommunen till privat utförare, eller tvärtom, ska omsorgstagaren kontakta sin biståndshandläggare. Vid byte av utförare är uppsägningstiden fem dagar.
All hemtjänst som utförs mellan klockan 07.00 – 22.00 är valbar. För nattillsyn och besök av nattpatrull ansvarar kommunen.
Du som ska ansöka om att bli utförare inom hemtjänst i Kalmar kommun hittar alla blanketter du behöver nedan i blankett-mappen. Men de två viktigaste är dessa:AnsökanFörfrågningsunderlag
Kvalitets- och miljösamordnare
Torsåsgatan 1B
392 39 Kalmar
Här får du reda på vilka varor och tjänster vi upphandlar just nu
Om hur vi genomför upphandlingar av varor och tjänster och vilka lagar och regler som gäller
Information till dig som vill lämna anbud till Kalmar kommun
Hållbar upphandling är en prioriterad fråga i Kalmar kommun